Skip to content back to nav
 
 

Elever med på råd om skolefremtid

Dialog om skolernes fremtid

Før alle andre har 15 børn fra skolernes elevråd delt deres tanker med politikerne om fremtidens skole i Egedal, hvor der er lagt op til effektiviseringer for 12,3 millioner kroner. Børnene pegede på mange udfordringer med skolereformen – men havde også bud på løsninger

Nyhed skrevet af Frederik Roed|16-06-2017
Der var sodavand, flødeboller og banankage på bordet i Byrådssalen, da 15 børn fra de fire distriktsskolers elevråd tirsdag mødtes med Børne- og Skoleudvalget for at tale om skolernes fremtid.

Baggrunden er en politisk beslutning om, at skolerne i Egedal skal effektiviseres for 5,1 millioner kroner i 2018 og 12,3 millioner kroner fremadrettet. 

Med det udgangspunkt har udvalget besluttet at samle både lærere, pædagoger, skolebestyrelser, ledere m.fl. til en workshop den 24. august på Egedal Rådhus. Men allerførst ville politikerne gerne høre dem, der bliver direkte påvirket af beslutningerne.

- Vi vil gerne i en tættere dialog med jer om, hvad I oplever og hvordan vi kan gøre skolerne bedre på en mere effektiv måde. Alle idéer og konstruktive forslag er velkomne. Er der noget vi kan gøre mindre af - eller noget vi kan gøre på en helt anden måde, spurgte formand for Børne- og Skoleudvalget, Carina Buurskov. 

Og børnene havde rigtig mange bud på udfordringer.

For mange vikarer og for lidt bevægelse

En del talte om problemer efter den nye skolereform med eksempelvis for mange vikarer, urolige lektiecaféer, lektiestress, ubrugelig understøttende undervisning, mobning og for lidt bevægelse. Andre fremhævede skidt indeklima og klamme toiletter.

Eleverne så dog ikke kun problemer, men også mulige løsninger, der især gik på at tage undervisningen mere seriøst - både blandt elever og lærere: Mindre pjæk, mere innovative valgfag, bedre opgavevejledning, færre vikarer og noget så simpelt som at møde til tiden.

Borgerkrig som faglig bevægelse

Noah fra 8.b på Ganløse Skole var begejstret for at kunne sige sin mening direkte til politikerne og høre om de andre skolers bud på løsninger. Han pegede selv på mulighederne for at gøre bevægelse til en meget mere integreret del af undervisningen:

- Vi har nærmest ingen bevægelse i undervisningen, selvom det er en del af skolereformen. Det er ret skidt, når alle ved, at man lærer bedre af at bevæge sig. I 6. klasse havde vi en nyuddannet lærer, der tog os med ud i bakkerne og lege en slags levende stratego for at illustrere kampteknik i Den Amerikanske Borgerkrig. Jeg kan huske alt det faglige fra den time og har glemt alt muligt andet, fortæller Noah.

De unge tager ansvar

Også udvalgsformand Carina Buurskov var glad for dialogmødet:

- Jeg er igen dybt imponeret over vores unge her i kommunen. De møder op og tager ansvar og kommer både med udfordringer og med løsninger. De kan være rigtig stolte af deres deltagelse. Jeg er meget glad for at vi inviterede, og det er helt bestemt ikke sidste gang vi har haft sådan et møde, siger Carina Buurskov.

Alle inputs fra dialogmødet med elevrådene bliver taget med til workshoppen den 24. august og indgår i det videre arbejde med at inddrage borgerne i tankerne om fremtidens skole.
 

Læs også ...