Skip to content back to nav
 
 

Kommunikation er en del af kerneopgaverne

Børn og pædagoger

Vi bruger ikke flere ressourcer på kommunikation end for fem år siden. Vi har bare samlet flere af kommunikationsopgaverne i et team. Kommunikation er en vigtig del af kerneopgaven og frigiver ressourcer til bedre borgerservice.
Sådan lyder budskabet fra borgmesteren i Egedal efter kritik af for store kommunikationsafdelinger i kommuner, stat og regioner.

Nyhed skrevet af Frederik Roed|30-04-2018

I et debatindlæg i Frederiksborg Amts Avis og Lokalavisen kritiserer en borger Egedal Kommune for at have 10 kommunikationsmedarbejdere ansat.

Borgeren refererer til et debatindlæg den 25. april i JP, hvor finans.dk's debatredaktør Magnus Barsøe - under overskriften 'Den offentlige spinmaskine svulmer' - kritiserer kommuner, stat og regioner for at have for store kommunikationsafdelinger. Heriblandt Egedal Kommune. 

"For nylig kom det frem, at Egedal Kommune med 42.000 indbyggere har en kommunikationsafdeling på 10 mand. Det er flere, end mange store børsnoterede danske selskaber klarer sig med", står der i debatindlægget.

Mere effektiv kommunikation i et team

Borgmester i Egedal, Karsten Søndergaard, afviser imidlertid, at kommunen bruger for mange ressourcer på kommunikation.

- Vi har samlet set ikke flere ansat, der arbejder med kommunikation, end vi havde for fem år siden. Vi har bare samlet flere af kommunikationsopgaverne i et større team, der kan arbejde mere effektivt og professionelt med kommunikation. Det betyder lidt flere fuldtids kommunikationsstillinger, men færre kommunikationsopgaver ude hos fagmedarbejderne, der kan koncentrere sig mere om den direkte borgerservice, siger Karsten Søndergaard.

Han henviser til, at fagcentrene i Egedal Kommune i 2018 er beskåret med 5,4 årsværk som en del af effektiviseringen og professionaliseringen af kommunikationen.    

- Alternativt skulle pædagoger, sagsbehandlere og vejingeniører selv kommunikere om ændrede serviceniveauer, budgetforhandlinger, nye cykelstier, kulturarrangementer eller sortering af affald. Det vil betyde mindre tid til direkte borgerservice og borgerinddragelse - og flere misforståelser og efterfølgende klager, siger borgmesteren.

Kommunikation er en vigtig del af den offentlige service

Karsten Søndergaard afviser også, at kommunikationsafdelingen mest af alt 'brænder skattekroner af på spin, strategipræsentationer og opdateringer på Facebook', sådan som Magnus Barsøe fremstiller det i sit debatindlæg. 

- Vi mener, at professionel kommunikation er en naturlig og vigtig del af en moderne offentlige service - og en del af kerneopgaven. Vores 10 kommunikationsfolk hjælper hver dag vores 3.500 medarbejderne med at kommunikere til borgerne på et højt fagligt niveau om de kerneydelser, vi er sat i verden for at levere, siger Karsten Søndergaard.