Skip to content back to nav
 
 

Miljøhensyn

DN Affaldsindsamling

Kommunen skal inddrage relevante miljøhensyn i forbindelse med kommunens indkøb. Kommunen skal bl.a. vurdere miljøaspekter forbundet med indkøbene.

Det betyder, at leverandørerne skal kunne redegøre for eventuelle belastninger af miljøet forbundet med produktionen af det konkrete indkøb samt kommunens løbende anvendelse af indkøbet. Kommunen skal bl.a. vurdere, om der skal stilles krav om:
  • Miljømærkede produkter
  • Energivenlige produkter 
  • Produkter, der giver den mindst mulige affaldsmængde 
  • Anvendelse af økologiske alternativer til konventionelle produkter 
  • At leverandøren arbejder med miljøledelse

Mange af kommunens indkøb vil automatisk være omfattet af nationale love og regler på miljøområdet. F.eks. vil reglerne for brug af tilsætningsstoffer i fødevarer være gældende, uanset hvad kommunen i øvrigt måtte stille af krav. Kommunen bør altid sikre sig, at leverandørerne er opmærksomme på gældende love og regler.

Kommunen vil så vidt muligt henvise til miljømærkninger, standarder eller certificeringer, når kommunen køber ind. Miljømærker og standarder udgør en præcis målestok for, om kommunen reelt får det produkt, der betales for. Kommunen kan f.eks. stille krav om, at produkter skal være svanemærkede eller have Dansk Standards DS-klassificeringer, ligesom kommunen vil kunne stille krav om, at leverandøren har miljøledelses- og kvalitetssikringscertificeringer.

Partnerskab for offentlige grønne indkøb

Egedal Kommune er sammen med en række kommuner og andre offentlige institutioner en del af Partnerskab for Offentlige Grønne Indkøb (POGI). Medlemsskabet af POGI indebærer at kommunen skal forfølge de indkøbsmål der fastsættes af partnerskabet. 

For mere information om POGI henvises til partnerskabets hjemmeside.