Hjem Erhverv Start-ups og iværksætteri Iværksættercases Celsa Steel Service: Vi kan få tændt lyset hos dem som normalt falder igennem

Celsa Steel Service: Vi kan få tændt lyset hos dem som normalt falder igennem

Hvad kan matematikken og fysikken egentlig bruges til i praksis, og hvad vil det sige at være ude i erhvervslivet? Det har en 8. klasse fra Ganløse Skole indblik fået i via et samarbejde med stålvirksomheden Celsa Steel Service i projektet ”Sammen skaber vi fremtidens skole”, som startede før Coronakrisen.

Skoleelever fra Ganløse skole på virksomhedsbesøg på Celsa Steel

Der ligger nogle timers arbejde i at forberede, at en folkeskoleklasse kommer på besøg ude på en virksomhed. At få forklaret, hvad virksomheden egentlig laver, så det giver mening for børn. Men det er tiden værd, mener Søren Kilmose, Administrerende direktør hos Celsa Steel Service. - Jeg synes jo, at der er en form for borgerpligt i det, fortæller Søren Kilmose. - Hvis vi, uden de store omkostninger, kan bidrage til at de unge mennesker får indblik i, hvad det er for noget at være i erhvervslivet, og give dem en idé om, hvordan man omsætter det, man lærer i skolen til noget der rent faktisk kan bruges til noget, så er det godt. Dem som shiner i sådan et projekt her, er ofte dem som normalt føler de falder igennem. Alene der er det det hele værd, synes Søren Kilmose.

Gaab, hvad kan man bruge det til?

Den store udfordring i projektet er at give eleverne et indblik i, hvordan man kan bruge det, man lærer i skolen ude i virkeligheden.

Teknisk chef på Celsa Steel, Johnny Enghoff fortæller, at samarbejdet med skolen har forløbet rigtig godt – især i betragtning af at det er første gang: - Det var en god start med virksomhedssafari. Det var super fint at lærerne kommer ud og får alle de input, og så er de vendt tilbage og sagt ”vi vil gerne arbejde med jer”. Så har vi sammen fundet ud af, hvad projektet skulle bestå af. Det har fungeret rigtig godt, og det har været en ret effektiv proces. Vi har ikke siddet på lårene af hinanden og talt i rundkreds. Det er ikke så let at lave det om til skoleopgaver, men jeg kan jo se, at eleverne har gjort sig nogle gode tanker, fortæller Johnny Enghoff.

Søren Kilmose supplerer: - Fysik? Gaab, hvad kan man bruge det til? Sådan har vi jo alle sammen tænkt om et fag på et eller andet tidspunkt. - Men når man så begynder at lave forsøg og få at vide fx hvordan man armerer en betonbro og hvorfor man gør det, så kan man se det i virkeligheden … Læreren har været rigtig god til at iscenesætte forsøgene, understreger han.

Først fik eleverne introduktion til stål og til Celsa Steel på skolen. Derefter skulle de støbe nogle betonbjælker armeret med hønsetråd og andre materialer og en med armering fra Celsa Steel. Til sidst kørte de en bil henover bjælkerne, og alle undtagen den med rigtig armering knækkede på stedet. På den måde fik de i den grad syn for sagen på en meget jordnær måde. Afslutningsvis var eleverne så ude på virksomheden, hvor de fremlagde deres præsentationer og så produktionen.

Ikke bare en forretning

- Vi er jo ikke bare en forretning – vi har 100 mand ansat – 100, der forsøger hver deres familie. Det gør også, at man føler et ansvar. Alle de familier har også børn, så derfor synes jeg at det hænger sammen, at vi gør en indsats i forhold til skolerne. Vi vil gerne bidrage, så længe vi får noget godt ud af det. Når lærerne er engagerede, og man kan se på de unge, at de synes det er sjovt og de gider at være med, har vi fået noget ud af det, slutter Søren Kilmose.

FAKTABOX

Celsa Steel Service A/S i Ølstykke har rødder tilbage til 1964, hvor produktionen, under navnet “Fundia”, blev etableret som en del af Halmstad stålværk. I dag er der ca. 100 ansatte i Ølstykke, og Celsa Steel Service A/S, som har været med på nogle af Danmarks største projekter herunder Storebælt, Øresundsforbindelsen og Metroen i København, er blandt Danmarks førende leverandører af armeringsstål.

Siden 2006 har Celsa Steel Service A/S tilhørt den spanske koncern Celsa GroupTM med hovedkontor i Barcelona. Celsa GroupTM er en af Europas største stålproducenter med flere stålværker i Europa og med salgskontorer over hele verden.

Se mere her: https://celsa-steelservice.dk/

Fakta om Sammen skaber vi fremtidens skole:

Lærerene fra ni skoler samarbejder med otte lokale virksomheder og udvikler nyt undervisningsmateriale, der bygger bro mellem skolen og virksomhederne. Efterfølgende besøger eleverne og lærerene virksomheden. Eleverne møder virksomhederne og indholdet i undervisningen i foråret 2020.

Deltagende virksomheder: One Engines, Mermaid Medical, HP-El, CelsaSteel, Smørum Golfklub, Lithium Balance, Benny Johansen VVS og Elverdal.

Deltagende skoler: Balsmoseskolen, Boesagerskolen, Ganløse skole, Maglehøjskolen, Stengårdsskolen, Søagerskolen, Lærkeskole, Toftehøj og Bækkegaardsskolen.

Projektet blev skudt i gang med en virksomhedssafari, hvor lærerne fik et lille kig ind i en virksomhedsverden, som de normalt ikke kender og blev inspireret til anderledes undervisningsforløb. Efterfølgende tilrettelagde lærere og virksomheder i samarbejde et projekt, som undervisningen skulle dreje sig om. Via elevbesøg på virksomhederne og virksomhedsbesøg på skolerne har eleverne fået indblik i, hvad det de lærer i skolen egentlig kan bruges til ude i ”den virkelige verden”.

Pga. risiko for smitte med Coronavirus er besøg på One Engines og HP-El udskudt.