Skip to content back to nav
 
 

Nyt stationsnavn er pengene værd

S-tog

Egedal Kommune har besluttet at investere 360.000 kroner i et nyt navn til en S-togsstation i Nordsjælland. Navnet bliver Egedal Station. Navneskiftet har stor reklameværdi for kommunen, mener udvalgsformanden og et stort mediebureau.

Nyhed skrevet af Frederik Roed|29-09-2011

Om godt tre måneder standser alle S-tog ved 'Egedal'.
Et stort flertal i Kommunalbestyrelsen har nemlig besluttet, at investere 360.000 kroner i at omdøbe S-togsstationen 'Gl. Toftegård' til ''Egedal' - et navn, der langt tydeligere signalerer, at vi er midt i Egedal Kommune.

Vi investerer i mere end skilte

Navneskiftet koster omkring 360.000 kroner, og medfører blandt andet, at DSB S-tog i forbindelse med den nye køreplan i december skal udskifte navne på planer, skærme, linjeføringskort og højttalermeddelelser, mens Banedanmark skal omprogrammere sit fjernstyringssystem og omdøbe en række tekniske installationer.

- Hvis det bare handlede om at skrue nogle nye skilte op på stationen, kunne man måske godt diskutere, om det var en rimelig pris, men det er faktisk et større arbejde, der skal i gang, siger formand for Teknik- og miljøudvalget Ida Bode.

Hun er ikke i tvivl om, at navneskiftet er besværet og pengene værd.

- Selv i dag, fem år efter kommunesammenlægningen, er mange danskere stadig i tvivl om, hvor Egedal Kommune ligger. Og kun få ved at S-toget kører lige igennem Nordsjællands største stationsnære byudviklingsområde. Nu får vi en S-togsstation på landkortet, der tydeligt fortæller, at her er 'Egedal' og vores nye bydel. Og navnet vil blive gentaget igen og igen for næsten 100 millioner passagerer om året. Den reklameværdi er langt mere værd end vores investering på 360.000 kroner, mener Ida Bode.

Meget effektfuld branding

Og et af Danmarks førende mediebureauer OMD Denmark, er enig i den betragtning:

- Jeg synes faktisk, at det lyder utrolig billigt og som en rigtig god investering set i forhold til, at der ofte bliver brugt formuer på at kommunikere et navneskift ud. Og man får altså ikke meget mere end en håndfuld helsidesannoncer eller spots på TV2 for 360.000 kroner. Nu bliver Egedal Kommune både placeret effektivt på landkortet, og navnet 'Egedal' vil blive kommunikeret ud i en daglig infrastruktur, hvor folk over lang tid vil vænne sig til at høre om Egedal i en naturlig sammenhæng, når toget standser ved stationen. Den værdi kan næsten ikke gøres op i penge, siger director Peter Loell fra OMD Denmark.

Pengene til navneskiftet bliver ikke hentet i kommunekassen, men taget fra en særlig markedsføringspulje, hvor indtægterne kommer fra salg af byggegrunde i byudviklingsområdet.