Skip to content back to nav
 
 

Medielæringsstrategi

Børn i natur med tavle-PC

En stor del af de børn der går i skole i dag, ender i job, der endnu ikke er skabt - mange af disse indenfor den digitale sektor.
Spørgsmålet er om vi - i dagtilbud og skoler - ruster vores børn og unge til denne udfordring...

For at styrke børn og unge til denne udfordring, er der i Egedal udarbejdet en fælles medielæringsstrategi i vores dagtilbud og skoler.

Medielæring fra vuggestue til folkeskole

Tanken bag Medielæringsstrategien er, at skabe sammenhæng i børns digitale læring fra vuggestue til skole og mellem fritid og skole/institution.

Brugerfladen i tablets er så intuitiv at små børn kan lege med dem på linje med træklodser og bamser. Hvis børn har adgang til tablets, bliver deres digitale færdigheder derfor grundlagt allerede fra 2-årsalderen, hvor de fleste børn kan betjene en tablet.

Det har betydning for børns læring, idet tabletteknologien byder på en række nye muligheder for læring.

Medielæringsstrategien er derfor et bud på, hvordan pædagogik og læring udvikler sig, når man udnytter potentialet i nutidens tabletteknologi.

I dag arbejder stort set alle dagtilbud og skoler i Egedal Kommune med at undersøge potentialet for læring med tablets med udgangspunkt i Medielæringsstrategien.