• Hvordan kan jeg hjælpe min 15-årige i gang med Digital Post?

    Når dit barn fylder 15 år, sender det offentlige beskeder digitalt direkte til dit barns egen digitale postkasse – Digital Post. Den digitale postkasse bliver oprettet automatisk.

    Du skal blot hjælpe dit barn med at få adgang til postkassen.

    Du vil som forælder ikke længere modtage beskeder vedrørende dit barn.    

    Hjælp din 15-årige med:
    • at bestille NemID første gang og efterfølgende få det aktiveret
    • at opgradere NemID, hvis din 15-årige allerede har et NemID til netbank
    • at logge på Digital Post første gang. Her kan I sammen udfylde kontaktoplysninger, så der kommer en sms, når der er nye beskeder i postkassen.

    Det er vigtigt, at din 15-årige får adgang til Digital Post hurtigst muligt efter at være fyldt 15 år. Ellers er der risiko for at misse vigtige beskeder fra det offentlige om fx biblioteksbøder, hospitalsindkaldelser, feriepenge osv. Du vil som forælder ikke længere modtage disse beskeder på vegne af din 15-årige.  

    Din 15-årige kan finde hjælp på borger.dk/15.

    Du kan som forælder læse mere om, hvordan du kan hjælpe dit barn i Forældreguiden.  

  • Hvad modtager min 15-årige i Digital Post?

    I Digital Post får din 15-årige beskeder fra det offentlige. Til at starte med kan det fx være beskeder som biblioteksbøder eller feriepenge, hvis din 15-årige har et fritidsjob. Det kan også være indkaldelse til tandlægen eller til undersøgelser på hospitalet.

    Det er lovpligtigt at have en digital postkasse til beskeder fra det offentlige for alle, der er fyldt 15 år.

  • Kan jeg læse min 15-åriges digitale post?

    Som udgangspunkt er det kun din 15-årige, der har adgang til sin egen digitale post fra det offentlige.

    Vi anbefaler, at du taler med din 15-årige om, at du har to muligheder for at støtte op om, at han eller hun får læst sin digitale post.

    Hvis din 15-årige ønsker det, kan du som forælder:

    • få tildelt læseadgang
    • få en påmindelse, når der er ny post til din 15-årige. 

    For at få læseadgang til din 15-åriges digitale postkasse, skal din 15-årige selv tildele dig adgangen via postløsningen eller få hjælp til det hos kommunen. 

    For at få besked om ny post kan din 15-årige indtaste et mobilnummer og to e-mailadresser under sine profiloplysninger i postløsningen, når din 15-årige er logget ind i sin digitale postkasse.

  • Kan jeg overtage ansvaret for min 15-åriges digitale post?

    Du kan som forælder ikke overtage ansvaret, men du kan hjælpe din 15-årige med at læse og forstå beskederne fra det offentlige.

    Efter at være fyldt 15 år har man selv ansvaret for at læse beskeder fra det offentlige i sin postkasse i Digital Post.

    Det er lovpligtigt.

  • Jeg kan ikke finde min 15-åriges brev om Digital Post og NemID

    Når dit barn fylder 15 år, modtager han eller hun et brev om NemID og Digital Post med den almindelige brevpost. Hvis du og dit barn ikke kan finde brevet, kan I også se brevet her:

Skrevet af Digitaliseringsstyrelsen

Kontakt

Borgerservice

Dronning Dagmars Vej 200
3650 Ølstykke
E-mail: kommune@egekom.dk
Tlf.: 7259 6000

Personlig og telefonisk henvendelse kan ske
Mandag 8-14
Tirsdag og onsdag 10-14
Torsdag 10-17.30
Fredag 10-12

Egedal Rådhus er åbent
Mandag-torsdag 8-19
Fredag 8-15