HUSK at du skal bestille tid til hjælp i Borgerservice. Du kan klikke på linket herover.

Der kan selvfølgelig også bestilles tid ved at ringe på tlf. 7259 6000.

Vi kan hjælpe med NemID samt pas og kørekort mv. ved fremmøde.

Vi er der selvfølgelig også til at hjælpe dig pr. telefon, så har du brug for hjælp, sidder vi klar i Call Centeret på 7259 6000. 

Der er ikke tidsbestilling til henvendelser i jobcenteret.

Legitimationskort

Det er muligt at ansøge om at få et legitimationskort, hvis du er 15 år eller derover. Det kræver, at du har en folkeregisteradresse i Danmark. Legitimationskortet er relevant for dig, hvis du ikke har kørekort eller pas.

Hvor kan jeg få legitimationskort

Du skal møde op i borgerservice, i den kommune som du har adresse og bor i, for at købe dit legitimationskort. Vær opmærksom på, at der kan forventes en vis leveringstid.

Det koster 50,- kr.

Hvor kan jeg bruge legitimationskortet

Du kan bruge legitimationskortet, når du skal bevise, hvem du er, eller hvor gammel du er. Legitimationskortet kan du bruge i en række hverdagssituationer som legitimation, ligesom pas og kørekort også i dag anvendes som legitimation i andre situationer end ved rejse og kørsel.

Fordelen ved legitimationskortet er, at det både indeholder dit personnummer og et billede. Det nye kort kan du derfor bruge til flere formål end det tidligere ungekort.

Legitimationskortet giver ikke ret til at opholde sig i Danmark eller til at arbejde i Danmark. Du kan heller ikke bruge legitimationskortet, når du skal til lægen. Så skal du i stedet medbringe dit sundhedskort.

Vær opmærksom på, at du ikke kan anvende legitimationskortet ved indrejse til Sverige til at dokumentere din nationalitet og dermed pasfrihed. Det gælder, uanset om legitimationskortet indeholder oplysning om din nationalitet.

Kortet indeholder:

1. Indehaverens efternavn.

2. Indehaverens fornavn(e).

3. Indehaverens personnummer.

4. Indehaverens nationalitet.

5. Udstedende kommunes navn og evt. logo.

6. Legitimationskortets gyldighedsperiode. Den anførte dato er udløbstidspunktet for legitimationskortet.

7. Indehaverens underskrift.

8. Taktilt kendemærke, jf. bilag 2. Af tekniske årsager kan kendemærket også udformes som en dyb afrunding af nederste højre hjørne, ligesom der tilføjes et buet hak over den dybe afrunding, der giver borgere med synshandicap mulighed for at bestemme, hvilken side der er forside.

9. Legitimationskortets serienummer.

 

Kontakt

Borgerservice

Dronning Dagmars Vej 200
3650 Ølstykke
E-mail: kommune@egekom.dk
Tlf.: 7259 6000

Personlig og telefonisk henvendelse kan ske
Mandag 8-14
Tirsdag og onsdag 10-14
Torsdag 10-17.30
Fredag 10-12

Egedal Rådhus er åbent
Mandag-torsdag 8-19
Fredag 8-15