De fysiske rammer i skolerne skal understøtte børnenes læring, leg og trivsel.
Egedal kommunes skoler ombygges frem mod 2028 for at sikre de bedste fysiske rammer for børnenes udvikling. Rammer, der understøtter de kompetente lærere, når de hver dag yder en stor indsats for, at vores børn bliver endnu dygtigere og trives.
Dygtige børn – fremtidens unge
I skolerne underviser vi børn, i skolerne danner børn venskaber, i og omkring skolerne dyrker børn mange fritidsinteresser, og i skolerne modnes børn hver eneste dag.
Vi skaber derfor rum til, at skolerne kan bruges aktivt både i og uden for skoletiden af flere brugere. I dagtimerne af SFO-børn, skoleelever, lærere og pædagoger - og af vores foreninger og frivillige, når børnene er gået hjem fra skole. Uanset om man er aktiv i idræts- eller kulturlivet, bliver der plads til mangeartede aktiviteter om eftermiddagen, aftenen og i weekenderne.
Vi bygger fleksible kvadratmeter og rum, der kan bruges til flere funktioner. Jo flere fleksible kvadratmeter vi bygger, jo færre kvadratmeter behøver vi at tilføre, og jo mindre CO2 bruger bygningen i både anlæg og drift. Vi bygger i trækonstruktioner, der kan adskilles og senere bruges til andet byggeri.
Søhøjskolen er den første i rækken af skoler, vi ombygger til børnenes behov. Herefter ombygges Balsmoseskolen og Boesagerskolen i Smørum og Maglehøjskolen i Ølstykke. Kommunes øvrige skoler skal også ombygges og renoveres i årene frem mod 2028.
Skolerne bygges i Læringspartnerskab Egedal.
Læs mere
-
Hvor langt er vi? Status april 2023
Søhøjskolen
På Søhøjskolen er byggeriet inde i sin afsluttende fase. 18. april blev det nye multihus indviet og det er nu klar til skole- og fritidsbrug. Nu lægges der den sidste hånd på udearealerne og mellemtrinnets bygning.
Skolen har fået renoveret facader, hvilket har skabt et nyt læringsmiljø for undervisere og elever og et bedre indeklima i klasselokalerne. Fællesområder og lokaler er blevet ombygget, så der er flere basislokaler og flere muligheder for læring og leg i fællesområderne.
Med det helt nye multihus på Søhøjskolen åbner vi skolen endnu mere op for lokalsamfundet. Det bliver et multihus til gavn for alle kommunens borgere. I dagtimerne for skole, SFO og Mini-SFO og efter skoletid for foreninger og fritidsbrugere.
Udeområderne på skolen får også nye legezoner, der skal nære fantasien og lægger op til både leg og læring. På nogle områder bliver de eksisterende legeelementer opgraderet, mens der på andre områder er ved at blive anlagt helt nye legeområder. Der er fokus på, at udearealer blandt andet skal lægge op til boldspil, balance, bålhygge, sandlege, samvær og aktiviteter i højden.
Balsmoseskolen
På Balsmoseskolen gik renoveringen i gang i slutningen af oktober 2022. Skolens tidligere skolebiblioteket/PLC blev i februar færdigombygget til fire nye klasselokaler. Biblioteksmaterialerne bliver flyttet ud på de enkelte skolefløje, så bøger og materialer kommer tættere på eleverne.
Udskolingen er lige blevet renoveret og taget i brug, mens de sidste detaljer er ved at falde på plads. Her er en del af facaderne blevet udskiftet og fællesområderne er blevet nyindrettet.
Lige nu gennemgår mellemtrinnets område en lignende renovering med nye facader og ny indretning i fællesområdet.Balsmoseskolen skal også have et nyt multihus i to etager. Huset kommer til at indeholde faciliteter, som både kan bruges af skolen og af SFO'en. I stueplan er der faglokaler, fællesarealer og en stor multisal og på første etage klasselokaler. I aftentimerne kan multihusets sal og lokaler bruges af foreninger og fritidsbrugere.Yderligere renoveres en del af skolens facader, og indskolings fællesområde skal også nyindrettes, det også bedre kan indgå i den daglige undervisning og bidrage til det kreative læringsmiljø. Derudover forbedres også administrations- og personalefløjen.
Vi forventer at være færdige i efteråret 2024.
Plantegningen ovenfor viser i hovedtræk fornyelsen af Balsmoseskolen.
BoesagerskolenBoesagerskolen ombygges og nyindrettes flere steder, så der kommer bedre faciliteter for lærere og elever.
Lige nu er Mini-SFO og SFO-området ved at blive ombygget og renoveret, så lokalerne og udearealerne står klar, når Mini-SFO starter efter påskeferien.
En tilbygning med nye klasselokaler til indskolingen er også påbegyndt og forventes færdig efter sommerferien 2023. Derudover renoveres udvalgte facader, og fællesarealerne i Blok B og C nyindrettes, så de bedre understøtter nutidig pædagogik og muligheder for at inddrage fællesområderne til undervisningsbrug.
Håndværk og design-området opgraderes også. Blandt andet kommer der en visuel forbindelse gennem alle værkstederne, så man kan binde undervisningen sammen på tværs af værkstederne.
Udearealerne skal også fornyes. Her er der især fokus på uderummet ved Mini-SFO området, samt det store udeområde mod øst.
Ombygningen af Boesagerskolen gik i gang start november 2022, og vi regner med at være færdige sensommeren 2024.
Ganløse skole
Fornyelsen af udvalgte udearealer på Ganløse Skole blev færdiggjort i august 2022.
Mellemtrinnets gårdrum har fået et helt nyt udemiljø, der både skaber oaser til stilletid og har områder med plads til fysiske aktiviteter som fx boldspil og klatring.
Skolens sciencegård er også blevet fornyet med flere muligheder for at rykke dele af undervisningen i de naturvidenskabelige fag udenfor.Maglehøjskolen
På Maglehøjskolen i Ølstykke forventer vi at starte op på planlægning af byggeriet i 2024.
Stenløse skolerne
Lige nu laves der forundersøgelser på Lærkeskolen og efterfølgende lægges der en plan for de tre andre skoler i skoledistriktet. Processen skal ende ud i nogle scenarier/skitser, der giver et bud på, hvordan skoleombygningerne kan se ud.
Kommunens øvrige skoler
Kommunens øvrige skoler skal også ombygges og renoveres i årene frem mod 2028.
-
De første skridt i et stort projekt
Ombygningen af Egedals skoler vil ske trinvist frem til 2028. Byggeprojekterne deles op i flere faser, og finansieringen af dem sker som en del af kommunens Investeringsplan 2028, som Byrådet vedtog i 2018.
Forud for opstarten af selve ombygningerne af de første skoler blev der udført pilotprojekter med brugerinddragelse for at afprøve de grundlæggende principper for ombygning og indretning, inden de blev udført i større skala. Principperne bygger på en større inddragelsesproces, hvor elever, skolemedarbejdere og ledere, forældre, foreninger og politikere har bidraget med viden og ideer til det overordnede principprogram for skolernes ombygning og indretning.
På baggrund af dette principprogram udarbejdede arkitektvirksomheden Arkitema skitser (scenarier) til, hvordan de første skoleombygningerne kunne se ud. En lignende proces skal sættes i gang på Stenløse skolerne i efteråret 2022.
-
Løbende inddragelse og information
Ombygningerne af skolerne vil berøre mange, både elever, skolernes medarbejdere, forældre og de foreninger og klubber, som har brug for lokaler og udearealer til deres aktiviteter, og de vil også blive inddraget i de kommende projekter.
Efter den indledende inddragelse er næste skridt en række lokale processer, hvor brugerne løbende bliver inddraget for at sikre, at aktuelle behov bliver hørt i forhold til de endelige løsninger.
-
Principprogram for ombygningerne
Principprogrammet sætter rammen for, hvordan Egedals skoler kan ombygges og udvides, så vi får skabt nogle tidssvarende og inspirerende læringsmiljøer for børnene og samtidig får mest muligt ud af kvadratmeterne. Programmet indeholder bl.a. generelle udviklingsprincipper og grundlæggende værdier for det videre arbejde med at udvikle skolernes fysiske rammer.
-
Renovering og læringsmiljøer tænkes sammen
Der er et stort vedligeholdelsesefterslæb på de fleste skoler i Egedal, og skolerne har behov for helhedsrenoveringer. Der er derfor også afsat midler til akut vedligehold.
Når vi renoverer og ombygger, laver vi samtidig nye læringsmiljøer, som bliver tænkt ind i alle flader. Hvis et gammelt vindue fx skal udskiftes, vil man ikke bare udskifte vinduet, men også se på, hvordan læringsmiljøet kan forbedres i samme ombæring, fx med en læringstrappe under vinduerne, hvor der kan foregå formidling eller projektarbejde for eleverne.
-
Scenarier for Smørum, Ølstykke og Ganløse
På baggrund af principprogrammet er der udarbejdet en række skitser - kaldet scenarier - til, hvordan skoleombygningerne vil kunne se ud. Disse scenarier er eller skal i gang med at blive omsat til konkrete byggeprojekter.
Her kan du se scenarier for de fire skoler i Smørum og Ølstykke samt for flytning af klub og ADHD-klasser i Ganløse.
Scenarier for Ølstykke og Smørum
Scenarier for Afd. Ganløse Skole
Scenarier for Ganløse Fritids- og Ungdomsklub
-
Læringspartnerskab Egedal
Egedal Kommune har oprettet et byggepartnerskab med navnet L:Eg, der står for Læringspartnerskab Egedal.
Partnerskabet består af Egedal Kommune og et team af rådgivere og entreprenører. Sammen bygger vi til fremtidens skoler i Egedal.
L:Eg er et unikt samarbejde, da det løber over fire år, hvor vi kan bygge videre på erfaring og udvikle de bedste rammer for skolerne i Egedal.
Læringspartnerskab Egedal består af:
- Totalentreprenør Juul & Nielsen
- RUBOW arkitekter
- Nerd Architects
- EKJ Rådgivende Ingeniører
- Dansk Energi Management
- Egedal Kommune
Kontakt
Skole
Dronning Dagmars Vej 200
3650 Ølstykke
Tlf.: 7259 6000
Mandag 8-14
Tirsdag og onsdag 10-14
Torsdag 10-17.30
Fredag 10-12