Egedal Kommunearkiv er et offentligt arkiv i henhold til Arkivlovens §7 (lov nr. 1050 af 17. december 2002) og har ansvaret for kommunens fysiske (papir) og elektroniske arkivalier.

Formål
Kommunearkivets opgave er at bevare materiale af væsentlig administrativ, retlig eller historisk betydning. Kommunearkivet stiller materialet til rådighed for offentligheden og for andre myndigheder.

Organisation
Kommunearkivet er en del af Center for Administration og Service og er en selvstændig enhed. Kommunearkivet samarbejder med Egedals Arkiver og Museum.

Hvad indeholder kommunearkivet?
Kommunearkivet blev oprettet i forbindelse med kommunalreformen i 2007, hvor kommunerne Stenløse, Ølstykke og Ledøje-Smørum blev lagt sammen. Arkivet indeholder materiale med tilknytning til de kommunale myndigheder i Egedal Kommune.

I arkivet er der materiale fra Ølstykke Kommune fra perioden 1842-2006. Jørlunde Kommune var en del af Ølstykke Kommune indtil 1970. Materialet fra Stenløse og Ledøje-Smørum Kommuner dækker peioden 1970-2006, da de to kommuner ikke havde et kommunearkiv før kommunalreformen i 1970. Arkivalier fra tiden før 1970 er afleveret til Rigsarkivet.

Benyttelse og tilgængelighed
Egedal Kommunearkiv stiller arkivets arkivalier til rådighed for borgere og for den kommunale administration. Arkivalier, der er afleveret til Kommunearkivet, er offentligt tilgængelige efter regler fastsat i arkivlovgivningen. Arkivalierne er typisk tilgængelige efter 20 år, mens materiale med bl.a. personlige oplysninger typisk bliver tilgængelige efter 75 år. Adgang til ikke umiddelbart tilgængelige arkivalier sker ved ansøgning. Ansøgeren skal oplyse formålet med brugen af de oplysninger, der søges adgang til. Arkiverede personoplysninger stilles kun til rådighed med henblik på udtrykkeligt angivne saglige formål, herunder historiske, statistiske og andre videnskabelige formål.

 

Arkiv

Kontakt

Center for Administrativ Service

Kommunearkiv
Dronning Dagmars Vej 200
3650 Ølstykke
E-mail: arkiv@egekom.dk