Nyhed

Mit drive er, at få folk i job

Ros på Facebook fra Sassia Sakhri til jobkonsulent Carsten Visby, der bliver høj af at hjælpe folk videre i job. De to fik sig en snak om, hvad man kan bruge sin jobkonsulent til

"Tak for det du skrev. Jeg blev virkelig rørt". Carsten Visby er Jobkonsulent i Egedal Kommune og sat i stævne med Sassia Sakhri, der på facebook har rost sin jobkonsulent sådan her:

- Jeg har brug for at gøre opmærksom på min jobvejleder Carsten Visby…Han er lyttende, hjælpsom, ærlig, "lige ud af posen"" og opmuntrende på en måde der fanger mig så TAK for det. Der er dygtige og kompetente vejledere, der er anerkendende i deres kommunikation i Egedal Kommune. TAK og jeg håber ikke vi ses igen?".

Sassia forklarer hvorfor hun skrev:

- Man hører tit om den dårlige oplevelse. Og baggrunden for at man mødes i Jobcentret er jo heller ikke god. Men fordi man sidder i en dårlig situation er det ikke ens betydende med at konsulenten er dårlig. Man kan få rigtig meget ud af mødet. God sparring giver god energi, som er den man skal bruge i jobsøgningen, hvor man skal være så opsøgende og udadvendt, fortæller Sassia.

Indsats skal give mening

Sassia er oprindeligt uddannet laborant og efteruddannet i virksomhedskommunikation og har arbejdet mange år i medicinalindustrien. 

- Når man så pludselig er arbejdsløs skal man sluge nogle store kameler. Jeg ser ikke mig selv som en, der ikke har noget en arbejdsgiver kan bruge. Jeg synes, det er spild af mine kompetencer, at jeg skal være arbejdsløs. Og i den situation kan "systemet" godt føles som en spændetrøje, siger Sassia. 
Carsten supplerer: 

- Systemet er en ramme, og det er så mit job at vise, hvor stor rammen er. Her har vi fokus på, at vores indsatser skal give mening. Vi sætter ikke folk i meningsløs aktivering. Det vi gør skal hjælpe folk videre. 

Sassias aktivering var et coaching-forløb, der gav bredere udsyn på jobsøgningen og blandt andet inspirerede til at bruge rekrutteringsbureauer.

- Jeg fik nye øjne på min jobsøgning, og det har gjort, at jeg har bredt min jobsøgning ud og søgt nye steder hen.

Hvad laver du så?

At blive arbejdsløs er ikke blot at miste indkomst og kolleger men også at skulle finde svar på det svære spørgsmål, som oftest er det første, vi møder andre folk med: "Og hvad laver du så?"

- At blive ledig er en gigantisk rutchebanetur. Jeg har prøvet det før og den oplevelse sidder stadig i mig. Jeg har arbejdet med ikke at skjule, at jeg er arbejdsløs, når folk spørger, hvad jeg laver. Jeg bruger i stedet spørgsmålet som en mulighed for at få snakket nye jobmuligheder, fortæller Sassia. 

Straks man bliver arbejdsløs indkaldes man til det første møde i Jobcentret: 

- Jeg var glad for at blive indkaldt så hurtigt. Det føles som om, der sker noget. Jeg ved jo godt, at Jobcentret ikke kan skaffe mig et job - men på den anden side var jeg også klar over, at jeg havde brug for hjælp. Så jeg forberedte mig grundigt inden mødet, og jeg havde bestemt mig for, at jeg ville bruge min jobkonsulent som sparringspartner ikke som modpart, siger Sassia.

Lige ud af posen

I Sassias facebook-opslag roser hun for, at der snakkes lige ud af posen. Hvad betyder det?

- At jeg får ærlig besked. Da jeg kom, regnede jeg med, at jeg højest ville være arbejdsløs i 2-3 måneder. Men Carsten kender jo statistikken og sagde til mig, at det var urealistisk. Nu har jeg været ledig i 6 måneder, så der fik han jo ret. Og så dunker jeg ikke mig selv i hovedet med, at nu er der gået lang tid. Jeg fortsætter, og når jeg har brug for en at snakke med om det svære, så kan jeg ringe til Carsten.

Og Carsten kender også de svære dage:

- Den dag hvor man om morgenen har åbnet sin mail, og der ligger tre jobafslag. Det er jo ikke en god dag. Der kan vi gå ind og støtte, så man kommer videre og ikke begynder at tro, at det er en selv, der er noget i vejen med. For den energi åbner ikke døren til et job, fortæller Carsten og fortsætter:

- Jeg har også selv prøvet at være arbejdsløs. Jeg ved, at det er en svær situation. Men så bliver jeg så glad, når det lykkes for mine borgere. Mit drive er at få folk i job. Jeg bliver simpelthen høj af at hjælpe folk, slutter Carsten.

I den uge vi mødte Sassia skulle hun til to jobsamtaler.

Fakta om Egedal Jobcenter:

Dags dato er der 536 tilmeldte forsikrede ledige i Jobcenterets.

I løbet af 2018 modtog 1.343 personer i Egedal Kommune A-dagpenge.

I 2019 er der indtil nu blevet afholdt 2.500 samtaler med A-dagpengemodtagere i Egedal Kommune. I gennemsnit holder hver Jobkonsulent mellem 15 og 20 samtaler med borgerne hver uge. 

 

Kontakt

Arbejdsmarked og Ydelse - Jobcenteret

Dronning Dagmars Vej 200
3650 Ølstykke
Tlf.: 7259 6000

Telefon og ekspedition
Mandag, tirsdag, onsdag kl. 10-14
Torsdag kl. 10-17.30
Fredag kl. 10-12