Nyhed

Markant fald i sygefraværet i Egedal Kommune

I 2020 var der hver dag 10 medarbejdere mere på arbejde i Egedal Kommune - sammenlignet med 2019. Det skyldes, at sygefraværet blandt medarbejderne faldt markant sidste år.

Mere pædagogisk personale til børnene, mere omsorg til de ældste og flere lærere i undervisningen, det har været nogle af de resultater, som færre sygedage i 2020 medførte i Egedal Kommune.

Egedal Kommune er nemlig i top 10 blandt kommuner, som i 2019 reducerede sygefraværet mest. Blandt de 29 kommuner i Region Hovedstaden er Egedal den kommune, der har reduceret sygefraværet næst mest.

Faldet i sygefraværet er blandt andet resultatet af, at ledere og medarbejdere i fællesskab har afprøvet mange forskellige tiltag for at sænke fraværet til gavn og glæde for både medarbejdere og borgere.

Administrative opgaver kan løses hjemmefra

Corona-situationen har hjulpet til med, at medarbejderne ikke går på arbejde med eksempelvis forkølelse og det har betydet, at de årstidssygdomme, man typisk giver videre til hinanden, ikke har haft betydning. Også administrative arbejdsopgaver er medarbejderne blevet gode til at løse fra hjemmearbejdspladsen og det betyder, at man godt kan passe den del af sit arbejde, selvom om man måske ikke er på toppen.

Men de forklaringer kan ikke stå alene, da størstedelen af kommunerne har oplevet stigende sygefravær under coronakrisen.

Ifølge kommunaldirektøren i Egedal Kommune, skyldes det i høj grad også den ansvarlighed og kreativitet i arbejdet, som coronaen har betydet.

- Når vi nu har været tvunget ud i at tænke anderledes, så har vi forsøgt at få det bedste ud af det. Vi har nogle utroligt ansvarsfulde medarbejdere, som i den grad stempler ind når, der er en krise, hvor borgerne har brug for dem og det har været tilfældet i denne situation, siger Christine Brochdorf.

I Egedal er sygefraværet faldet fra 14,9 dage i 2019 til 13,5 i 2020. Umiddelbart lyder det ikke af så meget, men det er inklusiv corona og betyder faktisk, at der i hele 2020, var 10 medarbejdere mere på arbejde, hver dag, end i 2019. Dette på trods af at mere end 250 medarbejdere faktisk har været smittet med corona i samme periode og dermed sygemeldte. På landsplan viser opgørelser, at sygefraværet i gennemsnit er steget med 0,1 dag pr. medarbejder i 2020.

Dyrtkøbte erfaringer skal skabe mere trivsel

De erfaringer som Egedal Kommune har gjort sig under coronaen, vil kommunaldirektøren nu bruge til at skabe større trivsel for medarbejderne på den anden side af pandemien.

- Et fleksibelt arbejdsliv er en af nøgleordene. Det havde vi allerede fokus på inden pandemien og det har medarbejderne udnyttet positivt. Mange medarbejdere har været i en arbejdssituation, som de aldrig havde drømt om, ville passe ind i deres liv, men nu er de blevet tvunget ud i det, og så opdager man jo typisk nogle nye sider af sig selv, og at det faktisk kan være rigtig rart at arbejde på nye måder. Det skal vi bruge fremadrettet, så de dyre erfaringer ikke går tabt, siger Christine Brochdorf.

Kommunaldirektøren ønsker at skabe mere trivsel for medarbejderne, så de bedre kan se sig selv i arbejdet og få det til at hænge sammen med familie- og fritidslivet. Men præmissen for alle forandringerne er, at det skal gavne borgerne i Egedal.

- Det skal medføre, at borgerne oplever mindst den samme – men gerne endnu bedre service. Eksempelvis har medarbejderne i vores tandpleje sat sig ned og fundet ud af, hvad der virker for dem. Med fleksible mødetider og vagtplanlægning har det ført til en øget åbningstid på 5 timer om ugen. Til stor gavn for borgerne, men også til gavn for medarbejderne. Den slags eksempler kommer vi til at bygge videre på, siger kommunaldirektøren.

Kontakt

Borgmestersekretariatet

Dronning Dagmars Vej 200
3650 Ølstykke
E-mail: borgmestersekretariatet@egekom.dk
Tlf.: 7259 6000

Mandag 8-14
Tirsdag og onsdag 10-14
Torsdag 10-17.30
Fredag 10-12

Kommunikation

Dronning Dagmars Vej 200
3650 Ølstykke
E-mail: presse&kommunikation@egekom.dk
Tlf.: 7259 6000

Pressetelefon
Tlf: 7259 6203

Uden for almindelig telefontid kontakt:

Kommunikationschef
Marianne Roed Jakobsen
E-mail: marianne.roed.jakobsen@egekom.dk

Tlf: 5094 4143